۸۰ اقامتگاه بوم‌گردی در زنجان فعال است

 تعداد ۸۰ اقامتگاه بوم‌گردی فعال در این استان وجود دارد. این تعداد، بیشترین سهم را در میان انواع واحدهای اقامتی استان به خود اختصاص داده است.

 میراث آریا: وضعیت تأسیسات گردشگری و فعالیت‌های بازاریابی و تبلیغاتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان در شش ماهه اول سال ۱۴۰۴  بر اساس داده‌های سامانه جامع نظارت استخراج شده است. زیرساخت‌های اقامتی زنجان، به‌ویژه در بخش بوم‌گردی، توسعه یافته و پتانسیل بالایی برای جذب گردشگران داخلی دارند، هرچند ظرفیت اشغال تخت نسبت به اتاق، نشان‌دهنده فرصت‌هایی برای بهبود نرخ اشغال کلی است.

۸۰ اقامتگاه بوم‌گردی در زنجان فعال است

الف) وضعیت زیرساخت‌ها و تأسیسات گردشگری

در بخش زیرساخت‌ها، استان زنجان تنوع خوبی در اقامتگاه‌ها نشان می‌دهد که بیشترین سهم متعلق به بوم‌گردی‌ها با ۸۰ واحد فعال است. پس از آن، دفاتر خدمات مسافرتی با ۵۸ دفتر و خانه‌های مسافر با ۳۵ واحد در رتبه‌های بعدی قرار دارند. مهمانپذیرها با ۱۷ واحد و اقامتگاه‌های سنتی با ۳ واحد و هتل آپارتمان‌ها با ۲ واحد، سهم کمتری دارند؛ در حالی که تعداد هتل‌های استاندارد ۹ مورد است.

مجموع ظرفیت تخت‌های اقامتی استان بالغ بر ۲هزار تخت است که سهم یک هزار و ۲۰۰ تخت به واحدهای رسمی‌تر (هتل، مهمانپذیر و…) و ۸۰۰ تخت به بومگردی‌ها و خانه‌های مسافر اختصاص یافته است.

از منظر نیروی انسانی و آموزش، تعداد ۱۲۵ راهنمای گردشگری فعال در استان حضور دارند که از این تعداد، ۶۷ نفر فعال بوده و ۵۳ نفر غیرفعال هستند. همچنین، ۱ مؤسسه آموزش گردشگری فعال است و ۱ مجوز دیگر در دست اقدام می‌باشد. در مجموع، ۴ تشکل فعال در حوزه راهنمایان، دفاتر، اقامتی و پذیرایی در استان مشغول به فعالیت هستند.

در زمینه عملکرد جذب گردشگر در این بازه زمانی، ۵۳هزار و ۹۱۸ مسافر ایرانی و یک هزار و ۳۰۸ مسافر خارجی به عنوان ورودی ثبت شده‌اند. با نگاهی به آمار اقامت، ۶۲هزار و ۵۱ مسافر ایرانی و یک هزار و ۹۴۳ مسافر خارجی در واحدهای استان اقامت داشته‌اند. نرخ بهره‌برداری تأسیسات نیز نشان می‌دهد که درصد اشغال تخت به ۴۷.۳۲ درصد و درصد اشغال اتاق به ۳۱.۳۵ درصد رسیده است.

۸۰ اقامتگاه بوم‌گردی در زنجان فعال است

ب) فعالیت‌های ترویجی، بازاریابی و توسعه

معاونت گردشگری در راستای توسعه و تبلیغ استان، فعالیت‌های متعددی را انجام داده است. عمده تمرکز در این دوره بر برگزاری رویدادها و ثبت ظرفیت‌ها بوده است. تعداد ۱۳ رویداد در سطوح مختلف (محلی تا بین‌المللی) برگزار شده و ۲۴ رویداد گردشگری به ثبت رسیده یا تمدید شده‌اند. همچنین، ۴۵ جاذبه گردشگری در پرتال رسمی کشور به ثبت رسیده‌اند که نشان‌دهنده توجه به مستندسازی دارایی‌های گردشگری است.

در حوزه تبلیغات محیطی، ۱۰ مورد چاپ و نصب روکش بیلبورد و لایت‌باکس صورت گرفته است. در زمینه تولید محتوا، ۶ مورد محتوای تصویری (فیلم و عکس) به زبان بازارهای هدف در دست تولید قرار دارد. علاوه بر این، ۳ جلسه میز تخصصی گردشگری (در حوزه‌های خوراک، گردشگری دسترس‌پذیر و کودک) تشکیل شده و تور آشناسازی با همکاری گردشگران لهستانی برگزار شده است. همچنین، اطلاعات گردشگری استان ۱ بار به‌روزرسانی در وب‌سایت استانی صورت گرفته و ۲ مطالعه مرتبط با بازار گردشگران انجام شده است.

نکات قابل تأمل: در این دوره، فعالیت‌هایی نظیر طراحی و چاپ اقلام تبلیغاتی (بروشور و کتابچه) و حضور در نمایشگاه‌های تخصصی داخلی و خارجی در گزارش جاری ثبت نشده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1404071201194
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha